FANDOM

Miért szükséges, hogy kultúrája legyen a fogyasztásnakSzerkesztés

Az alkoholistákra rátérve: igen, nagyon fontos társadalmi probléma az alkoholizmus, és sajnos egyáltalán nem a 15-30 éves korosztály problémája, hanem bőven a felnőtteké is. Talán ezért is hangzik furcsán, ha pont én hozom fel az "öreg drogos nincs, öreg alkoholista van" érvet, ami önmagában ugye hülyeség, de az biztos, hogy az alkoholizmussal bőven tönkre lehet tenni egy emberöltőnyi életet.

És tényleg nagyon rossz a társadalom helyzete, ezt aláírom. De lehet, hogy elsőre furcsának fog tűnni, hogy azt mondom, hogy még így is pontosan az, hogy az alkoholnak van társadalmilag elismert kultúrája segít abban, hogy a helyzet ne legyen sokkal rosszabb.

Megint az általam nagyon fontosnak tartott Norman E. Zinberg "Függőség és kontroll" című könyvét ajánlanám, amiben pontosan azt vizsgálják, hogy miért válik ugyanattól a szertől valaki függővé és beteggé, és mást mi véd meg ugyanettől, ha közben kémiailag pontosan ugyanazt a szert, ugyanabban a dózisban fogyasztja.

Az egyik ilyen védőháló a kultúra. Az, hogy az alkoholfogyasztásnak megvannak a nyílt társadalmi rituáléi (pl. a szilveszteri lerészegedés akceptálása, de a munkahelyi ivászat elutasítása, a buliban történő ivás elfogadása, az ittas vezetés elutasítása, a vasárnapi borozás, a meccs közbeni sörözés, mindazok a rituálék, amik az ivással kapcsolatosak, segítenek szabályozni azt).

Pl. egy társaság elmegy "bebaszni", akkor tudják, hogy lerészegedésig fognak inni, de tudják, hogy ezt egy buli keretében, stb.

Az alkoholbetegeknek sajnos ez a kontroll veszik el. A társadalom pedig abban tud segíteni, hogy a fiataloknak pozitív ivási mintákat mutat. Azaz megtanítja őket arra, hogyan kell szabályozottan inni.

Gyakorlatilag ezt a legtöbb esetben a szülők teszik, amikor megisszák az első pezsgőt a gyerekkel, vagy sört, stb. Aztán spontán a fiatalok, amikor elmennek közösen inni. Itt tanulhatnak pozitív mintákat, és sajnos negatívakat is. De legalább megvan egy társadalmilag is elfogadott minta, amit lehetne erősíteni (a kontrollált ivásét).

A marihuána esetében az a baj, hogy pontosan a tiltás az, ami meggátolja, hogy kultúrája legyen. Így a fogyasztási szokások szubkultúrákhoz kapcsolódnak. Néha ideológiai is fűződik hozzá (pl. rasztafárizmus), néha csak a buli a cél, néha a közös élmény, van akinek a munkájához kell, stb.

De nincs "nyílt" kulturális kódja, mert a tiltás miatt nem mondhatjuk ki, hogy "így lehet felelősségteljesen füvezni, ez és ez a helyes módja, amúgy pedig a veszélyes és felelőtlen módja".

Mert a tiltás és az erkölcsi elutasítás miatt azt kell mondani nyíltan, hogy "füvezni rossz".

Ha pedig rossz, akkor elképzelhetetlen, hogy azt kulturáltan és produktívan is lehetne végezni.

Ha pedig nem lehet kulturáltan füvezni, akkor semmi értelme a legalizációnak.

És az ördögi kör bezárult.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki